Ani revoluce, ani exhibice, říká autor přestavby náměstí

V Třebíči se chystá zásadní rekonstrukce Karlova náměstí, jednoho z největších v republice. Vyjde na mnoho milionů korun a podílí se na ní úspěšný brněnský architekt Tomáš Rusín. Opozice už má k záměru výhrady.

TŘEBÍČ Desítky let se o tom jen mluví, teď přichází konkrétní kroky. Třebíčští radní postupně „pouštějí“ informace o tom, na jaké podobě rozsáhlé rekonstrukce hlavního Karlova náměstí se nakonec shodli architekt vzešlý z výběrového řízení, dopravní policisté a památkáři.
„Jsme nejdál za pětadvacet let. Máme závazné stanovisko památkářů, že můžeme jet dál v přípravě projektové dokumentace,“ řekla radní Marie Černá z hnutí Třebíč můj domov.
Nejcitelněji se změny promítnou do způsobu, jak mají osobní auta projíždět náměstí. Policisté totiž žádali zklidnění dopravy.
Přesun čeká autobusové zastávky, přibudou dvě nové kašny a blíží se konec veřejných záchodků pod zemí. Zůstanou trhy i prostor pro shromažďování. A ubudou parkovací místa. To vše v „kabátu“ z české žuly a kamene. Využije se stávající kamenná dlažba, která je ochozená, což jí dává punc autenticity.
Vedení města připravuje na pondělí 30. května ve velkém sále Fóra debatu s veřejností.
Předběhne je ovšem nejsilnější opoziční uskupení, hnutí Třebíč občanům! To bude vést diskusi s Třebíčany a pozvanými architekty na semináři už 25. května.

Tísnění na ostrůvku

„Nemůžu říct, že by se mi návrh vyloženě nelíbil. Je to vlastně dost podobné tomu, co už tady bylo před deseti lety. Ale vidím věci, které je potřeba dál diskutovat,“ uvedl lídr tohoto hnutí Jaromír Barák.
Například přemístění autobusových zastávek na dolní stranu náměstí je podle něj diskutabilní. „Lidi se budou tísnit na ostrůvku, kolem nich budou jezdit auta, zatímco teď mají dost prostoru na horní straně,“ upozornil Barák.
Má pochybnosti o tom, zda má zůstat hlavní přestupní uzel Městské autobusové dopravy (MAD) právě na Karlově náměstí. Stejně tak se mu nelíbí, že nezmizí rezidenční parkování.
„Advokát si ráno přijede, postaví auto před kancelář a celý den ho nechá stát na místě. Přitom by se tam mohla za striktně vymezených podmínek točit auta spoluobčanů, kteří jedou na trh nebo něco vyřídit,“ uvedl další výhradu Barák.

Aby se nekopalo pořád dokola

Radní Černá podotkla, že jde o roční práci s dotčenými institucemi. Výsledkem jejich „diktátu“ je kompromis, aby se dalo postupovat dál k přípravě projektové dokumentace. Což umožní návazné kroky příští rok, až nastoupí majitelé inženýrských sítí a začnou další etapu oprav.
„Jde o to, aby už pracovali ve shodě s budoucí představou o podobě náměstí. Aby se tu nekopalo několik let po sobě stále dokola, protože víme, jak je nepříjemné, když jsou tu dopravní omezení. A aby se elektřina vyvedla tam, kde se budou pořádat koncerty a budou lampy nového veřejného osvětlení,“ zmínila například Marie Černá.
Studie nové podoby Karlova náměstí počítá s tím, že směrem od Jejkovské brány po sousoší Cyrila a Metoděje bude průjezd pro osobní auta pouze jednosměrný. U pošty už nebude možné vyjet. Zůstane možnost odbočit do Přerovského ulice.
Od sousoší k Jihlavské bráně se zachová průjezd obousměrný. Tam, kde jsou dnes zastávky MAD, tedy na horní straně náměstí, zůstanou jen parkovací místa rezidentů.
„Loni jsme odsunuli kvůli rekonstrukci kanálů zastávky MAD mimo Karlovo náměstí, zjistili jsme však, jak moc to lidem vadilo. Proto zůstane hlavní přestupní uzel MAD na tomto náměstí,“ vysvětlila Černá.
Viditelně ubudou stání na hlavním parkovišti. „Bude jich o třetinu míň. Přibudou naopak v nedaleké Otmarově ulici,“ popsala radní.
Veřejné záchody budou nad zemí v prostoru náměstí, vhodné místo se zatím hledá.

Už dělal i pro miliardáře

Architekt Tomáš Rusín už se podílel na řadě prestižních zakázek. Pro miliardáře Karla Komárka navrhlo jeho studio podobu reprezentativní budovy v Praze. Pro Brno pracoval na podobě Zelného trhu.
K Třebíči říká: „Nejde mi o architektonickou exhibici. To náměstí se vyprofilovalo stovkami let užívání jako fungující prostor, není tak potřeba dělat revoluci. Jen vyladit detaily, aby fungovalo ještě líp.“
Způsob, jak parkují rezidenti, podle něj není věcí studie a architekta, ale následného politického rozhodnutí radních.
„Obávám se, že cena se dotkne částky 100 milionů korun. Zvažujeme úvěr. Když vše dobře půjde, s úpravou povrchu se začne v roce 2018,“ řekl lidovecký starosta Pavel Janata.
 

Téma: KDU - ČSL    6.5.2016    Mladá fronta DNES    Strana 15    Vysočina    Hana Jakubcová